Velsignelser af den sorte økonomi

Nogle kalder det den “uofficielle” eller “uformelle” økonomi, andre kalder det “den grå økonomi”, men det gamle navn passer det bedst: “sort arbejde”. I USA “sort” betyder “rentable og sunde” og det er det sort arbejde. Makedonien skal tælle sine velsignelser for at have haft en sort økonomi så stærk og blomstrende at se det gennem overgangen. Hvis Makedonien havde kun regne med dens officielle økonomi ville det have gået konkurs længe siden.

Den sorte økonomi består af to konstituerende aktiviteter:

1.. lovlige aktiviteter der ikke er indberettet til skattemyndighederne og indkomst fra som går ubeskattede og urapporteret. For eksempel: det er ikke ulovligt at rengøre en andens hus, at fodre mennesker eller til at drive dem. Det er imidlertid ulovligt at skjule indtægter fra disse aktiviteter og ikke at betale skat på det. I de fleste lande i verden er dette en strafbar handling, straffes med år i fængsel.

2.. ulovlige aktiviteter, som naturligvis heller ikke indberettes til staten (og, derfor, ikke beskattes).

Disse to typer af aktiviteter sammen menes at omfatte mellem 15% (USA, Tyskland) til 60% (Rusland) af den økonomiske aktivitet (som målt ved BNP), afhængigt af landet. Det ville sandsynligvis være en undervurderer at sige, at 40% af BNP i Makedonien er “sort”. Dette er lig med 1,2 milliarder USD årligt. Pengene genereres af disse aktiviteter er i høj grad afholdt i udenlandsk valuta uden for banksystemet eller smuglet i udlandet (selv gennem de lokale banksystem). Erfaring i andre lande viser, at ca. 15% af penge “svæver” i modtagerlandet og bruges til at finansiere forbrug. Dette bør oversætte til 1 milliard gratis flydende dollars i hænderne på de 2 millioner borgere i Makedonien. Milliarder overføres til omverdenen (for det meste til at finansiere yderligere transaktioner, noget af det skal gemmes i udenlandske banker fra den lange side af staten). En strøm af penge kommer tilbage og er “vasket” via åbningen af juridiske SMV.

Disse er gode nyheder for Makedonien. Det betyder, at når de makro-økonomiske, geopolitiske og (især) De mikroøkonomiske klima vil ændre – milliarder af dollars vil flyde tilbage til Makedonien. Folk vil bringe deres penge tilbage til at åbne virksomheder, at støtte familiemedlemmer og bare forbruge det. Det hele afhænger af på stemningen og atmosfæren og hvor meget disse mennesker føler, at de kan regne med politisk stabilitet og fornuftig forvaltning. Sådanne enorme strømme af kapital er sket før: i Argentina efter generaler og deres korrupte regime blev væltet af civile i Israel når fredsprocessen i gang og i Mexico efter undertegnelse af NAFTA, for blot at nævne tre tilfælde. Disse reserver kan blive lokket tilbage og omdanne økonomien.

Men den sorte økonomi har mange vigtige funktioner.

Den sorte økonomi er en kontant økonomi. Det er flydende og hurtigt. Det øger hastigheden af penge. Det tilfører tiltrængt udenlandsk valuta til økonomien og øger uforvarende den effektive pengemængden og de resulterende penge aggregater. I denne forstand trodser det “vi ved bedre” institutioner som IMF ‘s diktater. Det fremmer økonomisk aktivitet og beskæftiger folk. Det fremmer arbejdskraftens mobilitet og den internationale handel. Sort økonomi, kort sagt, er meget positiv. Bortset fra ulovlige aktiviteter, det gør alt, hvad den officielle økonomi gør – og normalt, mere effektivt.

Så hvad er moralsk forkert med den sorte økonomi? Svaret er kort: det er udnyttende. Andre dele af økonomien, som ikke skjules (selv om ville gerne være), straffes for deres synlighed. De betaler skat. Arbejdstagere i en fabrik ejet af staten eller den offentlige tjeneste ikke kan undgå at betale skat. De penge, som staten indsamler fra dem er eksempelvis investeret i infrastruktur (veje, telefoner, elektricitet) eller bruges til at betale for offentlige tjenester (uddannelse, forsvar, politi). Operatører af den sorte økonomi nyde disse tjenesteydelser uden at betale for dem, uden omkostninger og værre: mens andre bære omkostningerne. Disse tilskynder dem, i teori til at bruge disse ressourcer mindre effektivt.

Og alt dette kan være tilfældet i en yderst effektiv, næsten ideel markedsøkonomi. Vægten lægges på ordet “marked”. Desværre, vi alle lever i samfund, som er reguleret af bureaukratier, som er kontrolleret (i teorien, sjældent i praksis) af politikere. Disse eliter har en tendens til misbrug og misbrug ressourcer og fordele dem på en ineffektiv måde. Selv økonomisk teori indrømmer, at enhver dollar tilbage i hænderne på den private sektoren bruges langt mere effektivt end den samme dollar i hænderne på den mest ærlige og velmente og godt planlægning embedsmand. Regeringer over hele verden skævvride økonomiske beslutninger og misallocate knappe økonomiske ressourcer.

Således, hvis mål er at tilskynde til beskæftigelse og økonomisk vækst – den sorte økonomi bør hilses velkommen. Dette er netop, hvad det gør, og pr. definition, det gør så mere effektivt end regeringen. De mindre skat dollars en regering har – mindre skaden det gør. Dette er en udtalelse aktier af de fleste økonomer i verden i dag. Lavere skattesatser er en indrømmelse af dette faktum og en legalisering af dele af den sorte økonomi.

Den sorte økonomi er især vigtig i en tid med økonomiske trængsler. Lande med overgangsøkonomi er en privat sag vækstøkonomier, som er en privat sag af udviklingslandene, som plejede at blive kaldt (i mindre politisk korrekte tidspunkter) “tredjeverdenslande”. De lider af alle former for akut økonomisk sygdomme. De mistede deres eksportmarkeder, de er teknologisk tilbagestående, deres arbejdsløshed skyrockets, deres anlæg og maskiner er forfalden, deres infrastruktur affældig og dysfunktionel, de er lethally illikvide, bliver de umoralske samfund ( forpligtelser ikke opfyldes, kriminalitet blomstrer), deres handelsunderskud og budget underskud ballon og de er betinget at være afhængig af uddelingskopier og diktater fra forskellige internationale finansielle institutioner og donorlande.

Læs denne liste igen: er ikke den sorte økonomi en perfekt løsning, indtil støvet afregner?

Det øger eksporten (og konkurrenceevne gennem import), det fremmer teknologioverførsel, den beskæftiger folk, den investerer i legitime virksomheder (eller udøves af dem), det tilføjer til væld af nationen (sort markedsfolkets er big spenders, god forbrugere og opbygge fast ejendom), det tilfører likviditet til en ellers dehydreret marked. Barmhjertigt, den sorte økonomi er utilgængeligt for ivrige missionærer som IMF. Det går sine egne veje, ubemærket, urapporteret, ukendt, utæmmet. Det betaler ikke opmærksomhed, at pengemængden mål (det er meget større end de officielle pengemængden figur) eller makroøkonomiske stabilitet mål. Det plods på: drive forretning og hjælpe landet til at overleve de dobbelt plager af overgangen og vestlige andægtighed og nedladende. Så længe det er der, har Makedonien et ægte sikkerhedsnet. Regeringen er rådes til at vende det blinde øje til det for det er en velsignelse i forklædning.

Der er en sikker medicin: fjerne befolkningen og både arbejdsløshed og inflation vil blive elimineret. Uden den sorte økonomi, ville befolkningen i Makedonien ikke have overlevet. Denne lektion skal blive husket som regeringen forbereder sig på at slå ned på den eneste sektor af økonomien, som er stadig spillevende.

Anbefalinger vedrørende forretningsgangen

Gennemførelsen af disse anbefalinger og reformer bør være forpligtet til at være gradvis. Den uformelle økonomi er en vigtig trykventilen for frigivelse af socialt pres, det ameliorates de sociale udgifter forbundet med overgangsperioden og det udgør en vigtig del af den private sektoren.

Som vi sagde i kroppen af vores rapport, disse er årsagerne til eksistensen af en uformel økonomi og de bør være forpligtet til at alle løses:

a.. høj beskatning niveau (i Makedonien, høje lønskatter);

b.. byrdefulde arbejdsmarkedet forordninger;

c.. papirnusseri og bureaukrati (som ofte fører til korruption);

d.. kompleksitet og uforudsigelighed af skattesystemet.

Krav til rapportering og gennemsigtighed

a.. alle banker bør være forpligtet til at betænkningen valutatransaktioner af mere end 10.000 DM (enten i én transaktion eller kumulativt af den samme juridiske enhed). Den daglige rapport bør forelægges den Europæiske Centralbank. I ekstreme tilfælde, skal transaktionerne, der undersøges.

a.. alle ZPP kontonumre for alle virksomheder i Makedonien skal være offentligt tilgængelig via internettet og i trykt form.

a.. virksomheder bør være forpligtet ved lov til at lave en liste over alle deres bankkonti tilgængelige ZPP, domstolene og sagsøgere i retssager.

a.. alle borgere bør være forpligtet til at indsende årlige, personlige selvangivelser (universal selvangivelser, ligesom i USA). På denne måde uoverensstemmelser mellem personlige selvangivelser og andre oplysninger kan føre til undersøgelser og opdagelser af skatteunddragelse og kriminelle aktiviteter.

a.. alle borgere bør være forpligtet til at filen bi-årlige erklæringer om personlige rigdom og aktiver (herunder fast ejendom, biler, løsøre, beholdning af virksomheder ejet eller kontrolleret af de enkelte, finansielle aktiver, indtægter fra alle kilder, aktier i selskaber, osv.).

a.. alle detailforretninger og forretningssteder bør forpligtes til at installere – over en periode på 3 år – kasseapparater med “skattemæssige hjerner”. Disse er kasseapparater med en indbygget chip. Chipsene er bygget til at gemme et spor (detaljeret oversigt) af alle transaktioner stedet for business. Skatteinspektører kan vælge chippen tilfældigt, hente indholdet til skat computere og bruge det til at udstede skat vurderinger. Således indsamlede oplysninger kan også krydset med og i forhold til oplysninger fra andre kilder (Se: “Databaser og informationsindsamling”). Dette kan gøres kun efter den fulde gennemførelse af henstillingerne i afsnittet med titlen “Databaser og informationsindsamling”. Jeg betragter det ikke som en effektiv foranstaltning. Mens det øger virksomhedernes omkostninger – det er ikke sandsynligt at forhindre kontanter eller ellers urapporteret transaktioner.

a.. alle taxier skal være udstyret med taxametre, som omfatter en printer. Dette bør være en licensordning tilstand.

a.. industrielle normer (for eksempel, mængden af sukker for at fremstille en vægtenhed af chokolade eller juice) vil blive moderniseret. Normer bør ikke fastsættes ifølge erklæringer af fabrikken – men af et panel af eksperter. Hver normen bør være underskrevet af tre personer, hvoraf mindst én er en ekspert tekniker eller en anden ekspert på det relevante område. Tanken skal være dedikeret til mulighed for at ansætte uafhængige laboratorier at fastlægge normer og overvåge dem.

a.. betalinger i engros markederne bør ske gennem en ZPP counter eller filial i engrosmarkedet, selv. Frigivelsen af varerne og forlader den fysiske placering af engrosmarkedet må kun mod forelæggelse af et ZPP indbetalingskort.

Reduktion af kontante transaktioner

a.. kontante transaktioner er livsnerven i den uformelle økonomi. Deres reduktion og minimering er afgørende i bestræbelserne på at indeholde den. En måde at gøre det er ved at udstede ZPP betaling (betalingskort) til virksomheder, firma og fagfolk. Brug af betalingskort bør være obligatoriske i visse business to business transaktioner.

a.. alle exchange kontorer bør være forpligtet til at udstede modtagelse for hver cash transaktion over 100 DM og aflægge rapport til den Europæiske Centralbank alle transaktioner over 1000 DM. mistænkelige transaktioner (for eksempel, transaktioner, der overstiger de finansielle midler i den klienten involveret) bør undersøges behørigt.

a.. regeringen kan reducere lønskatter, hvis lønnen ikke udbetales i kontanter (for eksempel ved en overførsel til bankkonto af medarbejderen). Forskellen mellem lønskatter indsamlet på kontant løn og lavere lønskatter indsamles på noncash løn – bør inddrives ved at pålægge en afgift på alle kontanthævninger fra bankerne. Bankerne kan tilbageholde skatten og overføre det til staten hver måned.

a.. i øjeblikket, checks udstedt til kontohavere af banker er næsten garanteret af de udstedende banker. Dette forvandler kontrol ind i en slags kontanter og kontrol anvendes som kontanter i økonomien. For at undgå denne situation, anbefales det, at alle kontroller skal der betales til støttemodtageren kun. Kontohaveren vil være forpligtet til at forsyne banken med en månedlig liste af checks udstedt han eller hun og deres detaljer (til hvem, dato, osv.). Kontrol bør gælde for 5 arbejdsdage kun.

a.. en forpligtelse kan der pålægges for at tvinge virksomhederne til at foretage betalinger kun gennem deres konti (fra konto til konto) eller ved hjælp af deres betalingskort. Kontanthævninger bør være genstand for en kildeskat fradrages af banken. Den samme kildeskat bør anvendes til kreditter givet mod kassebeholdning eller besparelser huse (stedilnicas). Alternativt, stedilnicas bør også være forpligtet til at fradrage, indsamle og overføre kontanter tilbagetrækning kildeskat.

a.. I ekstremt og hvis alle andre foranstaltninger mislykkes efter en rimelig periode, alle udenlandske handel relaterede betalinger bør gennemføres via den Europæiske Centralbank. Men dette er virkelig en meget uregelmæssig, akut foranstaltning, som jeg ikke anbefaler på nuværende tidspunkt.

a.. renter betalt på kassebeholdning og opsparingskonti i bankerne bør øges (startende med banken forbeholder sig og indskud i den Europæiske Centralbank).

a.. udstedelse af checkhæfte bør gøres nemt og bekvemt. Hver gren bør udstede checkhæfte. Alle banker og posthuset skal respektere og acceptere hinandens kontrol.

a.. A Real Time brutto afviklingssystem bør fastsættes at minimere float og lette interbank overførsler.

Regeringens bud

a.. virksomheder konkurrerer om regeringens bud bør være forpligtet til at erhverve en attest fra skattemyndighederne, at de skylder ingen back-skatter. Ellers skal de være afskåret fra budgivning i offentlige udbuds- og RFP’er (anmodninger om forslag).

Databaser og informationsindsamling

a.. estimering af den uformelle økonomi skal være et prioriteret mål for Bureau of Statistics, som bør afsætte betydelige ressourcer til denne indsats. Dermed bør Bureau of Statistics koordinere tæt med en bred vifte af relevante ministerier og udvalg, som fører tilsyn med forskellige sektorer af økonomien.

a.. alle registratorer bør være edb: jord, fast ejendom, motorkøretøjer, aktiebesiddelser, virksomheder registrering, skat høvle, import og eksport relateret dokumentation (told), moms, tilladelser og licenser, optegnelser over flyvninger i udlandet, ejerskab af mobiltelefon telefoner og så videre. Skattemyndighederne og offentlige indtægter Office (PRO) bør have ubegrænset adgang til alle registrene over alle registratorer. De bør således kunne finde skatteunddragelse let (spørg efter kilder til rigdom – hvordan du bygge dette hus og købe en ny bil, hvis du tjener 500 DM månedlige ifølge din selvangivelse?).

a.. The PRO bør have fuld adgang til computere i ZPP og alle dets edb og ikke-edb-records.

a.. edb-systemet bør hele tiden sammenligne moms poster og poster og sætninger relateret til andre skatter for at finde forskelle mellem dem.

a.. gradvist, indsendelse af årsregnskab, selvangivelse og rigdom erklæringer bør edb og gjort endda på månedsbasis (eksempelvis momsangivelser).

a.. et system af meddelere og informanter belønninger bør fastlægges, herunder anonyme opkald. Op til 10% af indtagelse eller beslaglæggelse skal værdi relateret til de oplysninger, som informanten gå til informanten.

Retshåndhævelse

a.. skat inspektører og told embedsmænd bør modtage politibeføjelser og meget højere lønninger (herunder en procentdel af skatteindtægter). Løn til alle skatteinspektører – uanset deres oprindelige tjenestested – bør være udlignet (selvfølgelig, under hensyntagen til betragtning uopsigelighed, uddannelse, rang, osv.).

a.. dommere bør trænet og uddannet i spørgsmål vedrørende den uformelle økonomi. Særlige domstole for skatter, for eksempel, er en god idé (Se anbefaling nedenfor). Dommere skal uddannes i skattelove og de statslige skattemyndigheder skal give bindende udtalelser for iværksættere, forretningsfolk og investorer med hensyn til de skattemæssige konsekvenser af deres beslutninger og handlinger.

a.. Det anbefales at tildele de statsadvokater office til at arbejde som hold på komplekse eller store tilfælde skatteinspektører.

a.. at etablere en uafhængig finansiel og skattemæssige politiet med repræsentanter fra alle relevante ministerier, men under den eksklusive jurisdiktion af PRO. Denne politiet beføjelser bør omfatte alle spørgsmål finansielle (herunder valutatransaktioner, ejendom og fast ejendom transaktioner, lønningslisten problemer, osv.).

a.. ansættelse og fyring procedurer i alle grene af skattemyndigheden bør forenkles. Antallet af administrative stillinger reduceres og steg antallet af skatteinspektører, og feltet agenter.

a.. skatterestancer og især den interesse opsamler bør heraf være førsteprioritet i ZPP, før alle andre betalinger.

a.. alle producenter og sælgere af fødevarer (herunder læskedrikke, pebernødderne og slik, kødprodukter, snacks) skal købe en licens fra staten og underkastes periodiske og stringent kontrol.

a.. alle aftaler mellem virksomheder skal være registreret i domstolene og stemplet bliver gyldig. Kontrakter således fremgår bør ledsages af registreringsdokumenter (registrator uddrag) af de kontraherende parter. Mange “firmaer” gør forretninger i Makedonien er ikke selv lovligt registreret.

Reformer og Amnesty

a.. et særligt tværministerielt udvalg med MINISTER-medlemmer og ledes af PM skal være etableret. Dens roller: at mindske bureaukratiet, at foreslå passende ny lovgivning og undersøge korruption.

a.. bureaukrati bør være indskrænket drastisk. Jo mere tilladelser, licenser, vejafgifter, gebyrer og nødvendige – dokumenter mere korruption. Mindre strøm til statsansatte betyder mindre korruption. Den Totalarrangement begreb bør være gennemført overalt.

a.. generel amnesti bør erklæres. Borgerne at erklære deres ulovlig formue skal være benådet ved lov og enten ikke beskattet eller beskattet med en lav sats en gang og for evigt på den hidtil sort rigdom.

Momskoden

a.. at indføre et momssystem. MOMS er en bedste instrumenter mod den uformelle økonomi, fordi det spor produktionsprocessen overalt i en kæde af merværdi, leverandører og producenter.

a.. The momskode skal forenkles. Bør lægges vægt på moms, forbrugsafgifter, told- og punktafgifter skatter, gebyrer og afgifter. Hvis du vil gendanne progressivitet, bør regeringen direkte kompensere fattige for den overskydende relative byrde.

a.. efter revision momskoden i en stor måde, regeringen bør erklære et moratorium for yderligere ændringer i mindst fire år.

a.. selvstændige og personer, hvis primære beskæftigelse er bestyrelsespost i selskaber bør have valget mellem at betale en fast % af markedsværdien af deres aktiver (herunder finansielle aktiver) eller indkomstskat.

a.. alle ejendom lejekontrakter bør registreres hos domstolene. Manglende registrering i domstolene og betaling af en afgift, stempel bør gøre kontrakten ugyldig. Domstolene bør kunne beviser og stemple en kontrakt kun efter det bærer stemplet af offentlige indtægter Office (PRO). PRO bør registrere kontrakten og udstede en umiddelbar skatteansættelsen. Kontrakter, der er mindre end 75% af markedspriserne, bør være underlagt skatteansættelsen i markedspriser. Markedspriser beregnes som det glidende gennemsnit af de sidste 100 lejekontrakter fra samme region registreret af en PRO.

a.. indgivelse af selvangivelse – herunder for selvstændige – bør kun med PRO og ikke med andre organer (såsom ZPP).

Juridiske spørgsmål

a.. vurderet, af bevisbyrden i skatte retten tilfælde burde skifte fra skattemyndighederne til den person eller virksomhed.

a.. særskat domstole bør fastsættes inden for de eksisterende domstole. De bør være bemandet med specielt uddannede dommere. Deres beslutninger skal ankes til højesteret. De bør gøre deres beslutninger inden for 180 dage. Alle andre juridiske og appel forekomster skal annulleres – undtagen en appelinstans i PRO. Således bør processen af skatteopkrævningen være væsentligt forenklet. En skatteansættelsen skal være udstedt af skattemyndighederne, appellerede internt (i PRO), taget en skat retten session (af en sagsøger) og endelig appelleret til højesteret (i meget sjældne tilfælde).

a.. loven bør give mulighed for større bøder, fængsel vilkår og for hurtigere og længere lukningen af kriminelle virksomheder.

a.. beslaglæggelse og salg procedurer bør specificeres i alle skattelove og ikke blot som en henvisning til lovens indkomstskat. Håndhævelsesbestemmelser bør indarbejdes i alle skattelove.

a.. til ændring af lov om skatteforvaltning, lov om personlig indkomstskat og loven om overskud skat ifølge henstillingerne fra IRS eksperter (1997-9).

Told og afgifter

a.. ideelt, toldvæsenets sættes under udenlandsk kontrakt ledere. Hvis det er politisk også følsomme, bør told personel være berettiget til at modtage en procentdel af told og afgifter indtægter på grundlag af departementets incitament. Under alle omstændigheder bør toldmyndighederne underkastes uden for inspektion af sagkyndige inspektører, der skal belønnes med en procentdel af korruption og tabte indtægter, som de udsætter.

a.. I tilfælde af indførsel eller betalinger i udlandet, fakturaer, som omfatter en pris på mere end 5% over listeprisen for et produkt, bør afvises og vurdering med henblik på at betale told og andre afgifter skal udstedes på listeprisen.

a.. I tilfælde af eksport eller betalinger fra udlandet, fakturaer, som omfatter en rabat på mere end 25% af listeprisen for et produkt afvises og vurdering med henblik på at betale told og andre afgifter skal udstedes på listeprisen.

a.. antallet af skatteinspektører bør øges betydeligt og deres løn, styrket betydeligt. En afdelings ansporende ordning bør indledes med en procentdel af indtagelse (monetære bøder opkrævet, varer konfiskeret, osv.).

a.. edb databasesystem bør (Se “Databaser og informationsindsamling”) bruges til at sammenligne import af råvarer med henblik på genudførsel og den faktiske eksport (ved hjælp af fakturaer og told erklæringer). Hvor der er forskelle og uoverensstemmelser, bør alvorlig og umiddelbar strafferetlige handlinger træffes. Antidumping afgifter og foranstaltninger, der, bøder og sigtelse bør vedtages mod eksportører hemmelig aftale med importørerne i skjule importerede varer eller reducere deres værdi.

a.. ofte endelige produkter er importeret og erklæret toldmyndigheder som råvarer (at minimere told betalt). Senere disse råvarer er enten solgt direkte i de indenlandske eller internationale markeder eller byttes til færdige produkter (for eksempel: malinger og lakker mod møbler eller sukker mod chokolade). Dette bør være en større fokus på bekæmpelsen af den uformelle økonomi. Jeg følger med en analyse af to produkter, der er ofte misbruges på denne måde.

a.. jeg studere to eksempler (hvidt sukker og madolie) selv om stort set alle råvarer og fødevarer er underlagt de ovennævnte misbrug.

a.. hvidt sukker er ofte importeret som brun farin. En måde at undgå dette er at placere sukker på listen over LB (importlicens kræves) liste, for at begrænse den effektive periode for hver licens, der udstedes for at forbinde hver transaktion af importerede farin til en transaktion af eksport, skal gælde told dut verdensmarkedsprisen for sukker erne, til at kræve betaling af told i den første told terminal, kræve en speditør så godt som en importør garanti og kræve et oprindelsescertifikat. Det samme gælder for madolie, (som – når den importeres pakket – angives ofte som nogle andre varer).

a.. alle betalinger til toldmyndighederne bør foretages kun gennem ZPP. Told og skatteinspektører skal inspicere disse kvitteringer med jævne mellemrum.

a.. alle varer bør holdes i toldmyndighederne terminal indtil fuld betaling af tolden, sker som det fremgår af en ZPP kvittering.

Offentlige kampagne

a.. regeringen skal påmønstre en massiv pr og Information kampagne. Borgerne bør gøres til at forstå, hvad er et budget, hvor skatterne er indsamlet, hvordan de bliver brugt. De bør begynde at se skatteunddragere som kriminelle. “Han, som ikke betaler sin skat – stjæle fra dig og dine børn”, “Hvorfor bør du betale ham?” “Hvis vi alle ikke betaler skatter, der ville være ingen veje, broer, skoler eller hospitaler” (bruge video til at vise forsvinder veje, broer, lidelser patienter og studerende uden klasser), “vores land er en partnerskabs – og skat-skatteunddrageren er at stjæle fra kassen () Kasa) “og så videre.

a.. udtrykket “Grå økonomi” bør erstattes af de mere præcise sætninger “Sort arbejde” eller “Criminal økonomi”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.